23. helmikuuta 2014

perennamuistio

Joskus aiemmin mainitsin pitämästäni perenna- ja pensasmuistiosta. Kannattaa näköjään varautua pahimpaan, kun näin jo viime yönä unta, että olin menettänyt muistini. Olin muka jossain matkalla ja en löytänyt hotellihuonettani, tavarat olivat kaikki kadonneet ja en muistanut mitään reittejä, mihin minun piti mennä, kellokin oli vaihtunut kädessä enkä muistanut, olinko sen itse vaihtanut vai oliko sen tehnyt joku muu...ihan hirveetä oli tajuta että en muista enää mitään...Liekö lomastressiä :)
No, onneksi perennamuistio on kuitenkin tanakasti kadella tiedostolla, koneellla ja ulkoisella kiintolevyllä, se pitääkin päivittää kohta.
Jokunen vuosi sitten aloin laittamaan exel-taulukkoon hankkimieni kasvien nimet, värejä, korkeuksia mm. ja milloin ja mistä olin hankkinut sekä tärkeimmät hoito-ohjeet.  Joihinkin olen liittänyt myös kuvan.
Ajatus lähti siitä, kun olin jo 90 -luvun alkupuolella hyvin innoissani pihasta ja sen hoidosta ja uusia kasveja tuli hankittua koko ajan. Sitten tuli taantumakausi innostukseeni ja monet kasvit katosivat ja niistä ei jäänyt jälkeäkään. Nyt uudestaan innostuttuani harmittelen, kun en ole pitänyt kirjaa niistä aiemmista. Onneksi jotain on säilynyt niiltäkin ajoilta. Nyt lisäilen aika-ajoin taulukkoon uudet tulokkaat. Sieltä on helppo myöhemmin tarkistaa historiaa, kukinta-aikoja mm. sekä olenko saanut joltain kaverilta tai mistä olen ostanut ja milloin. Olen piirtänyt myös kukka-alueista kartan cadilla, nimennyt ne ja merkannut siihen mitä aluella kasvaa. Eipähän lopu puhde luppa-aikoinakaan ja tiedot pysyvät toivottavasti paremmin tallessa kuin omassa päässä, jonka kovalevy saattaa pätkiä jo nyt, saati sitten vuosien karttuessa :)

Kuva ei ole ihan taulukon kokoinen, mutta jonkinlaisen käsityksen saa.. voishan tuota viedä pidenmmällekin, laittaa tiedot värikoodeilla tai sen sellaista, mahdollisuuksia on paljon, tämä on vaan tällainen simppeli taulukko


Nyt mennään lukmääräisesti perennojen kohdalla jossain 130 paikkeilla, ei ole kovin paljon, mutta alkaapa kohtuullinen tilakin loppua. Mutta ainahan joku kuolee ja uutta täytyy hommata lisää, joten luettelo saanee jatkoa tai elää ainakin.

Nyt onkin siis se lomaviikko edessä, huomenna käyn kampaajalla, josko hieman väriä laitattaisi ja leikkaus pitää kohentaa. Ulkoilua ainakin tiedossa, kantapää vaan vihottelee melkoisen ankarasti, mutta eiköhön sen kans pärjää. Lumikengät odottavat varastossa, on hieman niukasti lunta kenkäilyyn, taitaa metsässä päästä paremmin ihan tavan kengillä. Koirapojat vaatinevat huomiotani enemmän kun olen kotosalla...Ja hyvää ruokaa pitää laittaa, ehkäpä leipoakin, siinäpä sitä puuhaa, nyt ei mitään matkoja.


Tänä aamuna lueskelin tulevan kesän puutarhatrendeistä, on vapaita muotoja, kukkapenkkien reunat eivät tarvitse olla jetilleen :) no, mulle sopii oikein hyvin, olen ollutkin aikaani edellä, koska minun kukkamaat useimmiten hieman kaarteilee, rönsyilee ja rehottaa, aina innostuksesta riippuen :) nurmikkokin koostuu villeistä rikkakasveista ja siellä täällä piipottavista oikeista nurmikasveista.

Hyvää sunnuntaita!

14 kommenttia:

  1. Hieno taulukko! Olen monta kertaa miettinyt, että pitäisi tehdä omista kasveista samantyyppinen. Minulla on tapana luetteloida milloin minkäkinlaisia asioita. Olisi ehkä kuitenkin pitänyt aloittaa jo vuosia sitten, sillä paljon on kasveja, jotka ovat tulleet ja menneet.
    Kiitos muuten tuosta kärhö-ruusu-kuvasta. Sain syksyllä harjateräskehikon, jolle olen miettinyt käyttöä puutarhassa. Jotain tuontapaista olen mielessäni kehitellyt, mutta kuvasi auttoi huomattavasti idean etenemisessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kun kuvastani oli sinulle apua! Tämä onkin bloggauksen yksi ihana juttu, kun voi jakaa ja saada vinkkejä ja kokemuksia toisten kanssa!

      Poista
  2. Nämä taulukot on hyviä olemassa, itsellä samantyylinen ja kovadti ollu tarpeen aika ajoin. Sitä voi tarkistaa kaiken oleellisen tiedon. Näin pysyy itsellä hanskassa mitä on ja missä ja mitkä on hävinny matkan varrella.
    Mulla on lisäksi kaikista kasvattamistani taimista taulukot milloin kylvetty, itänyt ja latvomiset ym. Tarviiko valoa itämiseen, peitetäänkö siemenet ym. Siitä on valtavasti apua tuleviin vuosiin, ei tarvi aina muistella kylvöaikaa tai kylvää milloin sattuu. Onnistuu kylvökset hyvin.
    Jatka samaan malliin :)
    Ja kuinkas ollakaan, mullakin huomenna kampaaja ja "jotain tarttis tehdä"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuliko hyvä tukka! Miusta tuntuu että miulta jäi muutama vuosi kampaajan tuoliin :D..kulmatkin fiksattiin...

      Poista
  3. Hei, blogissani on sinulle haaste, jos kiinnostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pelaguu, tottahan vastailen, kunhan löydän matskua äidin valokuva-albumeista...

      Poista
  4. Kätevä taulukko. Aika helppo pitää ajan tasallakin kun pohjatyö on tehty :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää nyt vaan muistaa kaikki uudet hankinnat lisätä sinne :)

      Poista
  5. Tuollainen taulukko onkin loistava paikka pitää kirjaa perennoistaan. Mulla ne löytyy toisesta blogista, toki siellä ei ole lainkaan noin paljon tietoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin mietin miten sasi järkevästi blogiin yhdistettyä, mulla oli lisäsivuja koirista aluksi, mutta kun blogia muokkasi, niin ne menivät omituisen näköisiksii ja poistin ne. Siksi erillinen blogi onkin varmmaan ihan hyvä ratkaisu. mutta sitten päädyin vaan tuohon taulukkoon..

      Poista
  6. Hieno taulukko! Tuo on todella kätevä.

    Mukavaa lomaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja loma on alkanut oikein rattoisasti, tukka hyvin, kaikki hyvin :) tällainen kulunut fraasi...

      Poista
  7. Taulukosta on paljon iloa ja hyötyä, mullakin on exelissä. Sieltä on mukava tarkistaa vaikka mistä kasvin on hankkinut ja milloin, kun muisti pätkii. Aivan ihana tuo sinun kärhötukesi ! Tykkään !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun tykkäät! Kärhötukien heinäseipäät sain naapurilta, vaihdoin ne työapuun:) nykyisin ovat niin haluttuja ja kukaan ei raaskisi niistä luopua mutta tässä tapauksessa onnistui tällainen järjestely. Lisää sain toiselta naapurilta vaihdossa, annoin hänelle vanhan ruohonleikkurin, josta hän sai moottorin omaan leikkuriinsa, ja minä sain seipäitä...tuet on niin helppo ja nopea pystyttää,.
      joo, muisti pätkii, pysyy taulukkojen avulla kartalla, mitä pihassa on..tai ei ole:)

      Poista

Kiva kun kävit! Kiitän ja ilahdun kommenteista :)